”Jeg har fået en genial ide!” - 4 råd til iværksætteren

Velkommen til Smartplans iværksætteri-uger! Iværksætteri er populært som aldrig før: 2.000 nye virksomheder oprettes hver måned i Danmark, mens programmer som ”Løvens Hule” viser, hvordan mange går rundt med en iværksætter i maven. Det er dog langt fra alle iværksættere med egen virksomhed, som klarer sig og får succes på de ofte overfyldte markeder. Vi har derfor valgt at sætte fokus på iværksætteri gennem to uger på bloggen. Denne uge fokuserer vi på eksperternes råd til opstart af virksomhed, hvor vi i næste uge vil fokusere på vores egne erfaringer som iværksættere i Danmark. God fornøjelse.

Lav et realitetstjek

Du har fået verdens bedste ide og føler, at den bør føres ud i livet. Ekstasen vil ingen ende tage ved tanken om at starte din egen virksomhed. Men inden du gør det, bør du som minimum stille dig selv følgende tre spørgsmål:

  1. Kan det laves?
  2. Kan det sælges?
  3. Kan det betale sig?

Hvis du kan svare ja til alle tre med klare og rationelle argumenter uden at tøve, er der et solidt grundlag for at springe ud i det. Er du i tvivl, anbefales det, at du bruger tid på at tænke over disse spørgsmål og finder ud af, hvordan du kan gøre tanke til virkelighed. Her skal du også overveje, hvordan og hvor meget du kan gå ind i projektet personligt: hvilken risiko er der forbundet for mig som selvstændig? Hvor længe kan jeg klare mig økonomisk delvist eller helt uden indtægt? Hvad sker der, hvis jeg bliver syg? Har jeg økonomi til opstart? Hvad skal der i det hele taget til, for at jeg kan komme i gang? Er jeg klar til den arbejdsbyrde og det store ansvar, der følger med? Der er mange elementer at tage højde for og selvom du har fået en virkelig god ide, anbefales det, at du stikker fingeren i jorden og laver et realitetstjek, inden du springer ud i livet som selvstændig.

Få succes som iværksætter

For at din ide og virksomhed skal blive til noget, er det vigtigt, at du holder fokus på en række faktorer:

  • Definer nogle klare mål for virksomheden og dit produkt og tænk over, hvad motivationen for disse er. Hold fokus på din og virksomhedens kerneydelser og kompetencer, så du kan udnytte og udvikle disse fuldt ud.

  • Overvej, om du med dit produkt har fundet eller kan finde en niche at anvende til at få succes med dit produkt. Er der for mange udbydere på markedet, kan det være svært at trænge igennem til forbrugerne.

  • Sørg for altid at have din indre købmand med dig for at skabe omkostningsbevidsthed i virksomheden.

  • Brug dit netværk til at finde kunder samt udveksle ideer og sparre med andre. Sparring og ideudveksling vil give dig nye og anderledes ideer og måder at tænke på, som kan gavne din virksomhed.

Hold overblik over de praktiske og formelle aspekter

Når man som iværksætter starter egen virksomhed, er der naturligvis også en masse praktiske og formelle, obligatoriske aspekter at huske på. Noget af det første, du skal give dig i kast med, er at udarbejde en forretningsplan, som bl.a. skal indeholde oplysninger om budget, finansiering, organisering, salg, markedsføring og udviklingspotentiale for dit produkt. Uden en forretningsplan er det svært for både dig selv og andre at visualisere din ide og tage den seriøst.

Herefter skal du beslutte dig for, hvilken virksomhedsform din virksomhed skal startes som – om det skal være en enkeltmandsvirksomhed, et interessentskab, SMBA, aktie- eller anpartsselskab afhænger helt af dig, din virksomhedstype og om du har en eller flere partnere. Derudover skal du tage ting som firmanavn, lokaler, hjemmeside, investorer, momsregistrering, skat, regnskab, bogføring og patenter til overvejelse, inden du springer ud i livet som selvstændig.

Sælg dit produkt

Selvom du kender til alle fordelene ved dit produkt, gør dine interessenter det ikke – og det er måske endda nødvendigt at overbevise dem om disse. Derfor skal du fra starten have fokus på at sælge dit produkt, da det selvfølgelig ikke sælger sig selv. Lav en markedsføringsplan, så du altid har fokus på, hvad du vil med dit produkt, hvordan det skal markedsføres til dine kunder og hvad det skal koste. Opstil mål for, hvor mange kunder, du skal have inden for det første år og sørg for at måle på dine salgs- og markedsføringstiltag. Salg og markedsføring er mindst lige så vigtigt som at udvikle og skabe nye produkter.

Står du for at starte egen virksomhed, så husk på, at dette selvfølgelig ikke er en udtømmende liste af eksperternes råd – tværtimod. Læs med i næste uge, hvor ejerne af Smartplan fortæller om deres erfaringer med iværksætteri.

Kilder: Forbes, Entrepreneur, Virk Startvækst BT, DR

Modtag en mail én gang om måneden med de seneste opdateringer af Smartplan.

Læs mere om hvorfor Smartplan er noget for dig:

Du har fået flere ansatte og vil gerne have overblik

Excel holder din vagtplan fanget. Læs hvad du får ud af at sætte den fri og ud i lommen på dine ansatte med vores Vagtplan App.

Fordi brugervenlighed og kundeservice betyder noget

Du vil ikke betale for et kæmpe system med alle mulige funktioner som gør systemet langsomt og svært at bruge. Det skal være nemt at lave din vagtplan og få styr på dine timer og løn.

Prisen på Smartplan starter ved kun 199,- pr. måned

En lav pris og ingen binding betyder noget for dig. Du vil bare ikke betale for meget for noget du ikke har brug for.

Det betyder noget for dig at vi er der på den lange bane

Vi har lavet vagtplaner og tidsregistrering i 10 år og går ingen steder. Vi har sorte tal på bundlinjen og er 100% finanseret af vores kunder. Faktisk er vi Gazelle for tredje år i træk. Læs mere om Smartplan.

Læs videre her